STICHTING VESTINGEILAND HOLLAND
Wat vooraf ging
De stichting Vestingeiland Holland is het tweede initiatief van het bestuur van het Museum Ramtorenschip Buffel om, naast de geschiedenis van de vestinghaven Hellevoetsluis, de bijzondere geschiedenis van het eiland Voorne-Putten zo goed mogelijk toegankelijk te maken voor publiek.
Om dat te kunnen realiseren wil de stichting met name niet commericiële organisaties op tal van gebieden ondersteunen. M.b.t. dat doel nam dat bestuur in 2018 ook het initiatief tot de oprichting van de Stichting Ontwikkeling & Exploitatie Museumkwartier Hellevoetsluis. Dat initiatief heeft inmiddels uiteindelijk geleid tot de oprichting van een openluchtmuseum in Hellevoetsluis waarbij de hierbovengenoemde stichting een naamswijziging heeft ondergaan en de naam Stichting Fortresse-Holland heeft gekregen. Inmiddels is een museumloods ingericht dat per 1 april 2024 toegankelijk is geworden voor publiek. Uitvoerige informatie is te vinden op www.fortresseholland.nl .
Waarom Vestingeiland Holland
Veel activiteiten, tours, bezoeken aan attracties en musea worden pas gekozen op het ogenblik dat een bezoeker zich al op de bestemming bevindt. Het is dan ook zaak dat die bezoeker het aanbod gemakkelijk vindt en goede en praktische informatie wordt aangeboden en wordt verleid dit bijzondere gebied te bezoeken.
Een belangrijke functie daarin heeft de marketingorganisatie “Op-Voorne-Putten.” Informatie over wat er te beleven is op Voorne-Putten is via hun website www.opvoorneputten.nl prima te vinden.
Welke dienstverlening wil Vestingeiland Holland gaan bieden
Vestingeiland Holland wil in de eerste plaats tot een coöperatie uitgroeien waar aangesloten organisaties gebruik van kunnen maken. Daarnaast is het plan om via de website van de stichting informatie te verstrekken over wat musea en aangesloten organisaties op inhoudelijk gebied van historie en daarmee verband houdende activiteiten aan belangstellenden kunnen aanbieden. Ook is het plan om vanaf begin januari 2025 een Nieuwsbrief samen te stellen met daarin informatie ( kopij) die door organisaties zelf kan worden aangeleverd maar ook is het plan in de nieuwsbrief informatie uit andere bronnen op te nemen.
De marketing van Vestingeiland Holland wordt een plan van samenwerking en sluit aan op de regionale plannen voor infrastructuur en bezoekersmanagement. Die positionering kiest voor een historisch oud verhaal in een nieuw voor toeristen aantrekkelijk jasje. Versterken van de kracht van Voorne-Putten als aantrekkelijk verblijfsgebied voor jong en oud en voor ieder wat wils.
Lokaal zal het van belang zijn in de toekomst zoveel mogelijk partijen tot samenwerking te bewegen.
Dat voorkomt versnippering en vergroot de herkenbaarheid van de communicatie. Daarom worden in de komende tijd contacten gelegd met bovengenoemde partijen om samenwerkingsmogelijkheden te bespreken. Het plan is dat de stichting medio 2025 vorm gaat krijgen en concrete samenwerkingsovereenkomsten kunnen worden gesloten.